Hjelp! Jeg skal bli norsklærer


Jeg heter Åslaug Klingen, og er musikkpedagog. Jeg jobber til daglig som lærer i kulturskolen og som dirigent. Jeg har studert utøvende rytmisk musikk, med saxofon som hovedinstrument, og har i tillegg PPU. Trives kjempegodt med å undervise barn og ungdom.

Jeg valgte å studere nordisk ved NTNU fordi jeg ønsker å utvide kompetansen min, da med tanke på å undervise i grunnskolen. Selv om jeg liker jobben min, kjenner jeg på et behov for å kunne jobbe mer på dagtid, og komme hjem til familien min på ettermiddagen.  Som musikkpedagog blir det mye kvelds- og helgejobbing. Jeg har alltid vært interessert i språk, så jeg ser for meg at å undervise i norsk og musikk vil være en god kombinasjon for meg. Jeg er nå på siste semester i studiet, og jeg ser fram til etterhvert å undervise i et helt "nytt" fag!

Mine forventninger til dette semesteret er at jeg skal lære mye om hvordan norskundervisningen i skolen faktisk foregår, med tanke på hvordan man lager undervisningsopplegg, bruker læreplanen og jobber med vurdering. Ikke minst blir det spennende å se på hvordan jeg kan bruke digitale verktøy og sosiale medier i undervisningen. Jeg synes didaktikk er veldig spennende, og endelig skal vi fokusere på det. Gjennom de tre forrige semestrene har jeg savnet det å knytte kunnskapen opp mot det som faktisk skjer i en undervisningssituasjon. Nå er jeg klar for didaktikk!


Kommentarer

  1. Så bra at du er klar for studiet og ikke minst didaktikken! Gleder meg til å følge bloggen din denne våren.

    SvarSlett
  2. Hei! Så Flott at du har tenkt på hvordan du kan bruke din kunnskap i andre baner. Og når det i tillegg også gir positiv gevinst på hjemmebane, er det nok ekstra motiverende. Du blir sikkert en kjempeflink norsklærer i grunnskolen, tenk om man også kan kombinere fagene norsk og musikk i elevenes daglige undervisning? Jeg har stor t ro på å lære på tvers av fagområdene. Det er sikkert muligheter om man er god til å tenke kreativt. Lykke til med studiene, du er snart i mål:)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Literacy

Digitale verktøy i klasserommet

Kommentarer til mine medstudenter